mandag 4. januar 2010

Jakken som ble til veske

Kjøpte jakke på salg et år - den ble aldri brukt. Etter to år i garderoben måtte den bort, akkurat da hadde jeg en av mine veskeperioder, jepp - jeg så allerede vesken for mitt indre øye :o)


=^.^=


Startet med å sprette opp sømmene, her blir stoff til flere vesker !




Skjær av omtrent i midjen eller så høyt som vesken skal være.
Men kun forstykket av jakka, ryggen blir til en ny veske :-)






Behold gjerne knappen til lukking!
Sy sammen begge delene i åpningen midt fram på jakka, men en søm rett ned.




Jeg skar foret samtidig, da kan jeg bruke det til for i vesken.
Om jakka (veska) behøver vatt for å holde seg stivere, legges dette mellom for og forstykke, ev. syes (quiltes) fast til foret. Jeg sydde også en innerlomme i foret på dette stadiet.




Brett ned fallen og skjær av til en rett underkant, sy fast en remse sort stoff.
Sidene på jakken blir søm midt bak på vesken!
Vreng vesken og sy sammen i bunnen.
Stikk ned foret med vatten, og sy et bånd eller brett ned og sy sammen rundt åpningen av vesken - husk å stikke inn en hempe til lukking.


Lag håndtak av samme stoff som bunnen, brett remsen dobbel og brett inn klippekantene og sy sammen til bærerem. Sy disse fast utenpå vesken.




Vips :o) Ny veske!!!


Sy på perler om du ønsker til pynt.





Ups!! dette bildet her under skulle ikke være med :( Jeg gjør fortsatt mye merkelig her inne, håper jeg blir bedre etter hvert :))




5 kommentarer:

  1. Stilig.
    Har også noen jakker som er oppsprettet som skal få nytt liv. Deriblandet en brun skinnjakke, veldig myk, men den kan vli en stor god veske, kanskje...
    Takk for tips.

    SvarSlett
  2. Så fint dette ble da,,,,stilig veske.
    Den virker så stiv,,,eller stødig på bildet,,,,har du papp inni ?
    Det er jo bare fantasien som stopper opp,,,,,snt som de sier.
    Ha en fin mandagskveld.
    Anne

    SvarSlett
  3. Inni vesken er det vanlig bordvatt ( tynn platevatt. Ja det er utrulig mye forskjellig man kan gjøre - når hodet får "leve sitt eget liv" iblandt :)

    SvarSlett
  4. Å nå ble jeg inspirert! Har lenge tenkt å sy meg veske. Nå må jeg bare starte!
    Kor flink du er!!!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for kommentaren din :o)
Har du ikke egen blogg markerer du bare for "anonym"