fredag 13. mai 2011

Hjemmelaget jordbær-syltetøy


Er *akterutseilt* i forhold til 17.mai -
tiden går ALTFOR fort - var sikker på jeg hadde en hel uke igjen!

Styrer fælt for å bli ferdig med maling, vasking, shopping og baking!
Ettersom jeg bruker å ha barn, barnebarn, endel venner og bekjente på mat og kaker mellom barnetog og andre tog, så er det litt å få ferdig før dagen!

Men så ramlet jeg over JORDBÆRENE på Spar idag, billig!!!
MÅTTE bare kjøpe noen kurver, og lage syltetøy, DET var jo ikke satt av tid for - men NYYYDELIG syltetøy ble det.



Kutter bærene i passe biter og har i kjøkkenmaskinen etter etpar-tre runder er syltetøyet ferdig - HELT HIMMELSK godt :O)
Av 12 kurver fikk jeg 20 slike hvite beger med ferdig syltetøy!



Litt sukker og Certo Frysepulver blandet i bærene, så fryser jeg begrene!
deilig å ta opp en smak av sommer, særlig på høst og vinter.

Nydelig til brød, rundstykker, vafler, i rullekaken, på vaniljeisen, riskremen, og you name it  :O)




Oppskrift på jordbær-syltetøy:

6 ev.7 kurver jordbær
3,5 - 4 dl sukker blandes med
0,5 dl Certo frysepulver
(1 pose Certo inneholder 1 dl )

Kutt bærene i biter, skjær bort eller kast ødelagte bær da dette vil sette smak på syltetøyet, (om det er mye dårlig bær kan 7 kurver brukes)

Ha i kjøkkenmaskinen og hell over sukker/Certo blandingen.
Kjør på full guffe noen få runder.
Hell i beger og frys.

Bon Appetit
:O)


11 kommentarer:

  1. Ååååå, nå fikk jeg lyst på fersk loff med jorbærsyltetøy på. Ønsker deg en super helg og en fin 17 mai!

    SvarSlett
  2. Jeg skal si du svinger deg. Det er litt av et spenn mellom nydelig stol og hjemmelaget syltetøy.

    Du er jammen driftig.

    Klem

    SvarSlett
  3. Hej söta du!!! Ahh lovley med jordgubbar!
    Ha en skön fortsatt kväll/natt!
    Klem annica.

    SvarSlett
  4. Nam,Nam!! Dette var fristande! Må sjå om eg får tak i jordbær i dag, eg òg! Ha ei strålande helg og ein fin 17. mai, og tusen takk for koselege kommentarer fra deg!

    SvarSlett
  5. Nam! Jeg får helt vann i munnen. Du har nok vært heldig med å finne jordbær så tidlig i sesongen. Ha en fin helg og 17.mai.

    SvarSlett
  6. Jordbærpiken:-) Trur æ må innom SPAR en tur, ble sulten av innlegget ditt! Du e no som en virvelvind med alle prosjektene dine.. Driftig kalles det vel? Ha ei fortsatt fin helg, klem

    SvarSlett
  7. hmmmm... ser deilig ut.
    Kanskje jeg er heldig... så blir det en smakebit på meg :-)
    Klem

    SvarSlett
  8. Jordbær er jo bare såååå godt da !
    ble virklig fristet av bildene dine.
    Alt order seg og du får full kontroll til gjestene kommer den 17. skal du se :)
    Det kommer til å bli super bra !
    en liten hilsen fra Anita S

    SvarSlett
  9. Mmmmm, det så godt ut!
    Jeg har lovet snuppa her at vi skal lage eget syltetøy i år, har aldri gjort det, men det hørtes jo ganske enkelt ut;)
    En ting jeg lurer på, må man ha i sukker?
    Jeg prøver og unngå sukker og alt for mye søtt, men det blir kasnkje litt bittert uten?
    Finnes kanskje "sunt" sukker/søtningsstoff som kan brukes? Vet du noe om det?

    Så koselig med mange gjester på 17 Mai da;)
    Men skjønner at det er litt forberedelser da, og om du trodde du hadde en uke til, så har du vel egentlig masse og gjøre ja, hihi ♥

    Kos dere masse med helgen og GOD 17. Mai tildeg og dine;)

    Klem Line

    SvarSlett
  10. Tusen takk for svar Anne;)
    Jeg får nok bare putte i litt sukker da, men reduserer nok til 2 - 2,5 dl.
    Vi får smake oss frem;)

    Klem igjen!

    SvarSlett
  11. Nam nam - hjemmelaga jordbærsyltetøy er det aller beste syltetøyet :-))

    Fortsatt god helg - klem Siv

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for kommentaren din :o)
Har du ikke egen blogg markerer du bare for "anonym"